tisdag 7 februari 2017

Vinter och golfsatsning

Hej,

Ibland får jag för mig att jag vill diskutera något i text för att jag brukar kunna svamla bort mig själv om jag ska köra en vlogg och då blir det väldigt mycket redigerande för att skapa bra innehåll och inte bara "ööhm" och tystnad från mig för jag ska komma på vad jag ska säga, mycket enklare att diskutera något med sig själv när man inte har en kamera framför mig, men det är inte det som detta inlägg kommer att handla om så nog om det.

Som ni vet så gör jag en satsning på min golf, för att se hur långt jag kan komma och förhoppningsvis kunna spela in någon krona. Att kunna leva på det är inte mitt mål utan bara kunna tävla på en högre nationell nivå, jag vet att det är hård konkurrens och väldigt många som gör samma sak som jag gör.

Så då kommer vi in på dagens ämne, Vinter och Golf.

För ett år sedan bodde jag i Spanien och kunde träna golf hela vintern, kunde ta tåget och gå tio minuter till en 9 håls par 3 bana med range, putting green och chipping green.
Jag flyttade tillbaka till Sverige i maj och golfen pausades lite av ekonomiska skäl(man blir inte rik i Spanien), sedan var jag till Max på träningshelg i september mest för att jag ville kick-starta golfen igen och för att fick träningsschema både för golfen, fysen och coachning.

Sen kommer ju såklart vintern och jag blir så frustrerad över det här att jag nu när jag har schema och inte kan utnyttja det till fullo, eftersom att man inte bor i en större stad så finns det ingen möjlighet till prisvärd inomhus träning, då det närmsta jag har är en simulator som kostar 300 kr timmen.

Då får jag försöka jobba med det jag kan såklart, chippar och puttar, men jag får inte riktigt ut det jag vill av chippningen då jag bara får fram en sikte. Det är bra att kunna få bollen dit jag vill, men jag får inte in saker som längdkontroll, kontrollera spinn och för att man får ut så mycket mer av att se en boll landa och hur den beter sig än att slå den in i ett nät eller som i mitt fall till sängen.

Puttningen tycker jag däremot faktiskt bra om att köra på en putt-matta, dels för att jag kan köra kortare pass istället för att stå en timme på putting green. Jag kan lättare bara fokusera på uppställning, stroke, starta bollen på linjen istället för att få massa andra intryck och impulser som när jag är på klubben och leker mer ibland än att fokusera på grunderna.

Så jag beundrar verkligen dom som lyckas att bli riktigt bra och komma från mellan Sverige där det inte finns träningsmöjligheter året om, men man kan alltid träna på något. Jag lägger nu mycket vikt vid fysen, jag kör nu 3 tpi-pass i veckan och 3 styrkepass. På det spelar jag innebandy som innefattar 2 träningar och 1-2 matcher i veckan, men mitt mål är att bygga upp min kropp, skapa rörelse och styrka tills jag kan komma ut och svinga på rangen igen.

Tror vi avslutar med något jag tänkt på och som jag sagt förut, att man kan varje dag göra något för sitt golfspel. Om det så är att putta, vara på gymmet, svinga eller bara tänka på hur man ska lägga upp en spelstrategi. Allt hjälper dig i slutändan så länge du gör det rätt, spelstrategi kan jag säga att jag tänker på dagligen, hur jag ska spela ett visst hål beroende på förhållanden och vilken klubba jag vill ha kvar.

Till höger här har jag kastat in lite intressanta länkar för den nyfikne.

Nästa Vlogg är på G, har ett ämne som jag tror få i min handicap-grupp tänker på.

På återseende
Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar